fredag 27. mars 2009

Ramallahtur 2009

Jeg ønsker med dette å dele opplevelser fra Ramallah-tur (20-26 mars 2009) med skolen min (og en annen skole) som samarbeider med School of Hope i Ramallah. Dette er en skole skolen min har samarbeidet mer eller mindre i bølger siden 2002, men dette er altså første gang det er sendt elever dit ned.

Dag 1 (fredag 20 mars 2009)
Det er ikke så veldig mye å si enn at denne dagen reiste vi med Czech Airlines 17:30 til Praha fra Oslo og videre 23:55 fra Praha til Te
l Aviv, så det ble nok av tid til å handle ting på tax free og gjøre ting som man ønsket å gjøre. Skal gi ros til en kafe som gir gratis internett der mot at du kjøper noe å drikke. :) Dumme tsjekkiske tastatur hører med til opplelvelsen...

Ombord på Czech Airlines. Egentlig et ganske koselig flyselskap.











Dag 2 (lørdag 21 mars 2009)
Vi ble ca 1/2 time forsinket fra Praha og landet i Tel Aviv 5:00 lokal tid. Der slo immigrasjonen seg vrang og fant ut de ville holde 2 av gruppens medlemmer i 1 1/2 time som forøvrig hadde muslimsk bakgrunn, men begge med norske pass. Immigrasjonen beholdt forøvrig alles pass mens dette pågikk, og vi kunne ikke gjøre annet enn å vente. Vel framme i Ramallah ble vi innkvartert hos vertsfamilier som vi skulle bo hos hvor vi kunne få hvile fram til kl 13:00 før vi fikk en omvisning i Rammallah og vi besøkte blant annet flyktingleire og en bestemor som måtte flykte fra Lod i Israel da krigen brøt ut i 1948. Kvelden ble tilbragt på et lokalt sted hvor mange fikk sitt første møte med vannpipa.




Dag 3 (søndag 22 mars 2009)
Denne dagen ble brukt i Jerusalem med guiding i Gamlebyen hvor vi blant annet så Al Aqsa moskeen, Klippedomen, Klagemuren og Dødskirken. Men før vi kom dit måtte vi igjennom Qalandia checkpoint og det er en opplevelse i seg selv. Mye kø gjorde det slik at vi brukte vel 1 1/2 time. Tid til handling ble det også og jeg fikk kjøpt Palestinaskjerf og en vannpipe. Det var jaggu mange soldater ved klagemuren og det kan virke rart å tenke på at de for et par måneder tilbake kanskje var på Gazastripen og kriget. En i gruppen mista passet på en kafe på kvelden i Ramallah.













Dag 4 (mandag 23 mars)
Denne dagen gikk hele dagen med til offisielle arrangement. Vi brukte tida fram til 12:00 i klasser og folk som synes at norske elever er udisiplinerte kan bare gå å legge seg. Har aldri sett maken til høylytte mennesker inni et klasserom før. Etter 12:00 ble det møte med Fatah i parlamentet (vi prøvde å få til med Hamas også, men det ble ikke slik) hvor man kunne spørre spørsmål. De hadde forhåpninger til at Obama kunne få fart i fredsprosessen, kanskje ikke så rart da Clinton var i Ramallah noen uker før vi var der. Resten av ettermiddagen og kvelden ble brukt til shopping, tid sammen med vertsfamilene og ut på en bar/restaurant.











Dag 5 (tirsdag 24 mars 2009)
Tirsdagen ble brukt på tur til Bethlehem, Dødehavet og Jeriko. I Bethlehem besøkte vi selvsagt fødselskirken og melkegrottene. Bethlehem ligger ikke så altfor langt fra Ramallah i luftlinje, men det å kjøre rundt på palestinske veier dit er en affære som tar tid omtrent 1 1/2 time. Veiene er også farlige og bedre blir det ikke av at sjåføren vår kjørte som en tulling.
Etter Bethlehem kjørte vi nedover mot Dødehavet som ligger -400 m under havets nivå.Dukkert ble det og vannet holdt en temperatur på ca 25 grader celsius. Veldig morsomt å kunne flyte rett opp og ned..








Dag 6 (onsdag 25 mars 2009)
Onsdagen ble veldig mye av tiden brukt i en buss. Vi måtte igjennom Qalandia checkpoint for på den andre siden der ventet bussen vår som skulle ta oss til Nasareth og Genesaretsjøen. Det som var spennende her var om eleven som hadde mistet passet sitt kom igjennom, men det gjorde hun heldigvis. Et brev fra den norske ambassaden som forklarte situasjonen hjalp. :) Det var faktisk veldig lite kø denne dagen.Vi tok oss en time i Nasareth hvor vi fikk overvære en messe pga det var 9 måneder til jul. Det var her Maria i sin tid fikk vite at hun skulle få Jesus. Jeg er ikke religiøs av meg, men likevel en artig opplevelse. :) Videre bar det nedover til Genesaretsjøen hvor det var mye grønnere enn resten av Israel og Palestina. Vi så også opp mot Golanhøydene og det er jammen ikke rart Syria, Libanon, Palestina og Israel krangler om vannet i dette området når man ser hvor tørt det er ellers. Vi spiste St Peters Fish som er en fisk som fiskes i Genesaretsjøen. Videre bar det med båttur på sjøen noe som var deilig og avslappende for både lærere og elever. Etter dette bar det hjem via Jordandalen hvor vi stoppet en halv time for å se på der Jesus angivelig skal ha blitt døpt hvor vi til slutt hadde en avslutningsfest i kirken som eier samarbeidsskolen vår. Bedre ble det da hun som hadde mistet passet sitt på kafeen faktisk fant passet og alle sakene sine etter festen på den samme kafeen hvor hun mistet det.



Dag 7 (torsdag 26 mars 2009, hjemreise)
Vi startet tidlig fra Ramallah, planen var at vi skulle innom den norske ambassaden, men siden hun fant det var det ikke noe problem. Så vi fikk slått ihjel litt tid på stranda i Tel Aviv før vi dro ut til flyplassen. På flyplassen ble det stilt spørsmål om div ting om hva navnet var og om det var norsk navn osv. En av muslimene våre måtte faktisk inn på mentalsjekk (!), men hun rakk flyet da de endelig fant ut at hun slettes ikke var noen terrorist. Men det var ikke bare hun som fikk dårlig tid. En lærer og 10 av 13 elever som var med satt og surret på en Mc Donalds rett før passkontrollen. Det de ikke visste var at det var en Mc Donalds i dutyfreeområdet også. Da de endelig skulle gå fant de ut at det var kø, men flyet ble holdt igjen, men forbindelsen vår til Oslo sto i fare grunnet meget kort tid i Praha (40 min) og slottiden vår ble passert så vi måtte vente en stund. Men bakkemannskapet ble kontaktet i Praha og i og med at det var 19 stk som skulle til Oslo holdt de Osloflyet igjen for oss og vi landet i Oslo vel en time forsinket. Vi fikk utrolig nok bagasjen vår igjennom også.

Alle bilder © meg